הכנסו לרשימת התפוצה וקבלו עדכונים, מתכונים וטיפים!

דואר אלקטרוני
שם פרטי

חדש! מדור מתכוני בריאות – שילחו מתכון וקבלו ספר מתכונים במתנה!
הוסף אתר למועדפים

אזן את עצמך לפי האיורוודה
מאת: שי ניר

עפ"י צ'אראק סמהיטה, הטקסט הראשי באיורוודה, החיים עומדים על שלוש רגליים: שינה, מזון ושליטה על החושים. לפי האיורוודה, רוב המחלות נובעות מקשר לקוי של החושים עם העולם החיצון. רדיפה אחרי הנאות החושים כמו אוכל טעים ולא בריא או צפייה ללא מנוחה במסך המחשב הן דוגמאות לקשר לקוי של החושים עם הסביבה. מדע הרפואה האיורוודה הוא הראשון שהגדיר את הסיבות הנפשיות כאחראיות לחלק גדול מהמחלות. איורוודה לא ממליצה על נזירות אלא על הבנת שורש הבעיה, ההבנה מביאה למודעות ולתחילת הדרך של לקיחת אחריות על הבריאות שלנו.

באיורוודה שום דבר לא קיים בנפרד, ישנן השפעות הדדיות בין הגוף לסביבה כמו גם בין הגוף לנפש ובין מערכות הגוף השונות. הבריאות והחולי מושפעים משינויים פנימיים ומהאינטראקציה שלנו עם העולם החיצון. הדושות, עליהן למדנו במאמר הקודם, עומדות בבסיס כל תהליכי החיים ונמצאות בשינוי מתמיד. מזג האויר, המצב הנפשי, המזון, אורח החיים, מערכות יחסים, עבודה, מחשבות והיבטים אחרים בחיינו משפיעים על הדושות.

למה צריך לאזן את הדושות?

כולנו, או לפחות רובנו, מכירים את תחושת הבריאות. התחושה של לקום בבוקר מלאי אנרגיה אחרי שינה טובה, הקלילות והחיוניות, התיאבון הבריא, הערנות והריכוז הגבוה כל שעות היום, השיחות הנעימות עם הסובבים אותנו וכמובן השלווה. תחושות אלו מלמדות שהדושות נמצאות במצב מאוזן. האיורוודה הגדירה את תחושת הבריאות ואת מצב הגוף הבריא ומטרתה להחזיר אותנו למצב זה.

שמירה על הבריאות היא לא עניין עונתי או חד פעמי - היא עניין יומיומי. לפי האיורוודה מחלה או בעיה בריאותית לא מופיעות ביום בהיר בלי הודעה מוקדמת. מחלות, בייחוד כרוניות, הן תוצאה של תהליכים ארוכים מאוד. לרופא אנחנו מגיעים כאשר הבעיה כבר מטרידה מאוד, זהו בעצם שלב מתקדם בתהליך המחלה, ולא תחילתו כמו שרבים חושבים. הרגלי חיים לא נכונים, תזונה לקויה ומצבים נפשיים גורמים להצטברות של הדושות ושל רעלים בגוף עד שלבסוף נוצרת פגיעה ברקמות - תהליך זה יכול להימשך על פני שנים. מודעות יומיומית לבריאות תביא לשיפור באיכות החיים ובעצירת תהליכי מחלה.

הכללים שיפורטו בהמשך אינם אוסף מקרי, הם מבוססים על עקרונות האיורוודה והבנתה את האדם כחלק אינטגראלי מהטבע והיקום. כשם שהטבע עובד במחזוריות כך גם הגוף, שמירה על ההרמוניה עם הטבע היא הבסיס לחיים הבריאים. העולם המודרני מאפשר להתנתק ממחזור החיים, אולם מחזור זה נמשך תמיד וכל ניסיון לשנותו יגרום לבעיות. כמובן שקשה לשנות הרגלים של שנים אך גם אימוץ חלקי או אימוץ מספר קטן של כללים יכול להביא לשיפור גדול.

איזון הגוף לפי סוג הטיפוס

סוג הטיפוס, אותו ניתן לאבחן באמצעות השאלון, מלמד אותנו אם איזה מערך יסודות נולדנו ואיזה נטיות למחלות קיימות בכל אחד מאיתנו. סוג הטיפוס כשלעצמו אינו מצביע על בעיה, רובנו נולדים אם יסוד אחד או שניים יותר דומיננטיים וזה טבעי ונורמאלי. דרך הבנת סוג הטיפוס ניתן ללמוד על הנטיות שלנו למחלות ועל העדפות שונות של הגוף בתחום הטעמים, המזון, מזג האוויר ואחרים. הגוף שואף כל הזמן לאזן את היסודות הגבוהים שבו, לכן ההקשבה לגוף, ולא להרגלים היא המפתח לאיזון. יישום מספר כללים פשוטים בחיי היומיום יכול לסייע לא רק למניעת מחלות שנים רבות בעתיד אלא גם בשיפור כללי של איכות החיים ורמת האנרגיות.

הכללים מיועדים לאדם בריא ולא לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות, במצבי מחלה הכללים משתנים בהתאם. הכללים גם עוברים התאמות בעונות השנה. לפני שמכניסים שינויים דרסטיים רצוי לעבור אבחון אצל מטפל איורוודי. לכל סוג טיפוס קיימות הנחיות בנושאים שונים כגון המצב הנפשי, אורח החיים, המזון, עשבי מרפא ואחרים. עם זאת, קיימים כללים המתאימים לכל סוגי הטיפוסים ואיתם נתחיל.

הרעב - יצר הישרדותי שנשכח מזמן

הדבר החשוב ביותר באיזון הגוף ובשמירה על הבריאות היא המודעות. כל אחד נולד עם המודעות לגופו מכיוון שהמודעות היא מנגנון הישרדותי. אם הגוף צריך מזון הוא משדר למוח תחושת רעב, כאשר הרעב בא על סיפוקו מגיעה תחושת השובע, זהו עיקרון פשוט שרבים מאיתנו שכחנו מזמן. רוב האנשים אוכלים יותר מדי כאשר הם לא רעבים, הרגל זה עומד בבסיס כל המחלות של העידן המודרני: תשישות כרונית, פיברומיאלגיה, השמנה, מחלות לב, סכרת, צרבת ואחרות. ומהצד השני כאשר מתעוררת תחושת הרעב רבים מדחיקים ומתעלמים ממנה (או שותים קפה וסיגריה) על מנת לא להשמין. הדחקה זו גורמת לבעיות אחרות ולבטח לא תורמת להרזיה בריאה ומבוקרת. בעיות של אנורקסיה, כאבי ראש, אולקוס ובעיות עיכול אחרות נגרמות כתוצאה מהדחקת הדחף הטבעי לאכול. להחזרת המודעות לרעב קיים פרק שלם באיורוודה והיריעה קצרה מלהכילו, ככלל אצבע כאשר הבטן מקרקרת כפי הנראה התעורר אצלכם הרעב. תחושת הרעב שייכת לאינסטינקטים ההישרדותיים הקיימים אצל כל אחד והעצה להשתמש באינטונציה היא המתאימה ביותר.

תזונה - איך ומתי

הרכב המזון המומלץ לכל סוג טיפוס הוא היבט אחד, באיורוודה קיימת חשיבות לא פחותה לאופן בו אוכלים ולזמני הארוחות. קליטתו של המזון בגוף לצורך הזנת הרקמות תלויה ביכולת של הגוף לעכל אותו. בכדי לדאוג לעיכול המזון חשוב לשמור על מספר כללים.

זמני הארוחות המומלצים באיורוודה שונים מעט מהמקובל במערב. בבוקר רוב האנשים לא מרגישים רעב אמיתי ולכן אפשר להסתפק בארוחה קטנה או בכלל לא לאכול על מנת לבנות תיאבון בריא לצהריים. כאשר השמש בשיאה בשעות 12-2 בצהריים אמור להתעורר הרעב וזהו הזמן האידיאלי לאכול את הארוחה העיקרית. אחרי שקיעת השמש יורדת גם יכולת העיכול של הגוף ולכן את ארוחת הערב רצוי לאכול לפני השקיעה, ארוחת זו צריכה להיות קטנה יחסית לצהריים ולהכיל בעיקר אוכל מבושל ופחות חלבונים כגון בשר, ביצים וקטניות.

אופן האכילה חשוב לא פחות מהרכבה, הכלל אין משיחין בשעת הסעודה נכתב כבר בטקסטים של האיורוודה. צריך להקדיש מספר דקות להרגעות לפני האוכל, העיכול יהיה מיטבי בשלווה וללא כעס ודאגות. דיבורים, קריאה, עבודה על המחשב ופעילויות אחרות לא מומלצות בזמן האוכל. רצוי לבחור מקום נקי ושקט לארוחה. המזון לא רק מספק את הרעב, הוא בונה את הגוף ולכן צריך להתרכז בטעמים השונים, בלעיסה ובעיכול. תחושת השובע, שרבים נוטים לשכוח, חשובה לא פחות.

איזון סוג טיפוס ואטה

אנשים מסוג טיפוס ואטה הם על פי רוב חלשים פיזית יותר מאחרים ולכן עליהם לבחור באורח חיים רגוע יותר ובעבודה שלא כרוכה במאמץ פיזי קשה. נסיעות ארוכות ותנועה מרובה עלולים להוציא את ואטה מאיזון. ואטה לא מאוזנת גורמת לבעיות של: פיברומיאלגיה, תשישות, עצירות, מעי רגיז, כאבי ראש, שלשול ואחרות. טיפוסים מסוג ואטה צריכים לבצע פעילות גופנית במתינות ולשים דגש יותר על תרגילי הרפיה ויוגה. מבחינת תנוחות יוגיות תנוחות השכיבה, הפיתולים בשכיבה ונשימות בטן מומלצות בשלב ראשון לחיזוק החיבור לקרקע ולהרפיה (בכל מקרה צריך להיוועץ במורה ליוגה). השינה של ואטה בד"כ קלה והם צריכים סביבת שינה שקטה ונעימה ולישון יותר שעות. קפה או ממריצים אחרים מאוד לא מומלצים לואטה.

מבחינת התזונה ואטה זקוקים למזון מבושל, מזין המקנה יציבות ולהוסיף שומניות בריאה כגון שמן זית או שומשום בכדי לשמן את הגוף מבפנים. אוכל קר, יבש, לא מבושל, משקאות קרים ומוגזים עלולים להכביד על העיכול של ואטה ולגרום להפרת האיזון, מכיוון שהוואטה עצמה בעלת תכונת קור ויובש. מוצרי חיטה (עדיף ללא שמרים), אורז, ביצים, עוף, יוגורט הם מזונות מזינים המומלצים לטיפוסים מסוג ואטה. תזונה המבוססת רק על ירקות, בייחוד סלטים לא מספיקה על מנת לאזן את הואטה. גם לואטה-פיטה או פיטה-ואטה תזונה מסוג זה תתאים. לטיפוסי ואטה-קאפה או קאפה-ואטה מומלץ פחות מאכלי חלב ופחות ביצים. תבלינים כגון זנגביל, כמון וכורכום בגלל החום שבהם מומלצים לואטה, קאפה (והצירופים שלהם).

שימוש בשמנים הוא חיוני לאיזון הואטה, השמן נוגד את תכונת היובש של הואטה ומסייע בחיזוק השרירים ובבריאות העור. שימון יומיומי של הראש, כפות הרגליים והמפרקים ולמי שיש סבלנות לגוף כולו הם הטיפול המומלץ לואטה ועשויים לתרום הן לחוזק הגופני והן לשלוות הנפש. השמן הראשי לואטה הוא שמן השומשום העשיר בקלציום ומגנזיום, מבחינת האיורוודה הוא מחמם ונספג בנקבוביות הקטנות ביותר ולכן מגיע עמוק. עיסוי לכל הגוף מומלץ רק אם התיאבון חזק ואין הפרעות עיכול, אחרת הוא עלול לגרום לכבדות. לואטה-קאפה ולקאפה-ואטה לא מומלץ עיסוי לכל הגוף רק אם העור יבש במיוחד. לפיטה-ואטה או ואטה-פיטה מומלץ שמן חמניות או קוקוס. לכל הטיפוסים, עיסוי הקרקפת והשיער מתבצע בשמן קוקוס בלבד.

איזון סוג טיפוס פיטה

יחסית לטיפוס קאפה, טיפוסי הואטה והפיטה (והצירופים שלהם) הם חלשים יותר מכיוון שביסודות אלו יכולות הרסניות בעוד שהקאפה אחראית על הבנייה והחיבור. פיטה לא מאוזנת עלולה לגרום ל: צרבת, אולקוס, כיב קיבה, קוליטיס, אקנה ובעיות אחרות. לכן, גם לסוג טיפוס פיטה לא מומלצת עבודה פיזית מאומצת ופעילות גופנית קשה. הליכה לאור ירח או הליכה על דשא ברגליים יחפות תורמות לקירור הגוף ולכן מומלצות לאיזון הפיטה. על סוג טיפוס פיטה להימנע מחשיפה ממושכת לשמש או בכלל מהתעסקות באש או בחומרים מסוכנים למרות שיש להם משיכה לחומרים אלה. טיפוסי פיטה הם לוחמניים יותר ולכן כניסה לעימותים מגבירה את הרוגז והכעס ומוציאה אותם מאיזון.

המזונות הטובים ביותר לפיטה הם החלב והגהי (חמאה הודית מזוקקת) מכיוון שהם תורמים גם לקירור וגם לבניית הגוף. החלב והגהי מומלצים בהנחה שלא קיימת רגישות לחלב או לשומנים גבוהים בדם, או מבחינת האיורוודה כאשר הטיפוס הוא לא קאפה-פיטה או פיטה-קאפה. אורז ועדשי מונג מבושלים מאזנים את כל הדושות ולכן טובים גם לאיזון פיטה. טיפוסי פיטה חשים ברעב לעיתים קרובות ולכן צריכים לפעמים לאכול פירות בין הארוחות. פירות מתוקים כגון תפוח, בננות, אבטיח, רימון, צימוקים ותמרים הם מזינים ומאזנים הן את פיטה והן את ואטה. באלכוהול ותבלינים קיימת תכונת חום גדולה ולכן עלולים להוציא את פיטה מאיזון. עשבי התיבול כוסברה, שומר, הל וציפורן הם בעלי תכונת קירור ולכן עדיפים לפיטה.

העור של טיפוסים מסוג פיטה הוא שומני באופן טבעי ולכן בד"כ אין להם צורך בשמנים. שמן הקוקוס הידוע בתכונת הקירור שלו מצוין לעיסוי קרקפת לצורך קירור הראש והרגעת הפיטה בייחוד לפני השינה. לטיפוסי פיטה-קאפה וקאפה-פיטה אין צורך בעיסוי שמנים באופן כללי מעבר לעיסוי הראש, אלא אם קיימת בעיה רפואית המחייבת זאת.

איזון סוג טיפוס קאפה

טיפוסי קאפה הם החזקים והיציבים ביותר ולכן הם גם מועדים לבעיות של עודף משקל, סכרת, מחלות לב, סינוסיטיס, עצלות וכבדות פיזית ונפשית. על מנת לאזן את הקאפה הם צריכים לעבוד בעבודה הדורשת מאמץ פיזי או לעשות פעילות גופנית מאומצת יומיום. עבודות אם ריגושים ודינאמיות מתאימות יותר לטיפוסי הקאפה על מנת להוציאם מהכבדות והאטיות למרות שנטייתם הטבעית תהיה לעבודות או פעילויות קלות שאינן דורשות מאמץ. כמובן שאם בסוג הטיפוס מעורבת ואטה או פיטה יש למתן את הפעילות.

המזון שמאזן את תכונות השומניות, הקור והכובד של קאפה צריך להיות בעל תכונות יבשות, חום, חריפות ומרירות. טיפוסי קאפה מאוזנים יסתפקו בארוחות קטנות יחסית ולא יחושו ברעב בין הארוחות. המודעות לרעב חשובה לקאפה במיוחד על רקע נטייתם להשמנה. לירקות, עדשים, אורז מלא, שעורה וכוסמת תכונת יובש ולכן מתאימים יותר לקאפה. בעוד שמוצרי חלב, גבינות ויוגורט עלולים לגרום לעודף ליחה והשמנה ורצוי שטיפוסי קאפה ימעיטו בהם.

תיבול המזון בתבלינים מאד חשוב לאיזון הקאפה. בעצם כל התבלינים מתאימים לקאפה, בגלל החום והחריפות שבהם הם עוזרים להמרצת הדם ומערכת העיכול, ייבוש הליחה ולפתיחת חסימות האופייניות לקאפה. זנגביל, כורכום, הינג, פלפל שחור, צ'ילי, כמון, קינמון ושום מסייעים להביא את הקאפה חזרה לאיזון. חשוב לבדוק שאם סוג הטיפוס הוא של קאפה-פיטה או פיטה-קאפה יש להמעיט בתבלינים. בכל מקרה מדובר על תוספת תבלינים למזון ולא בנפרד מהארוחה.

אימוץ הדרגתי ומודע

רשימה זו היא חלקית ומהווה הצצה לתחום הרפואה המונעת באיורוודה. הכללים אינם חלים על כולם, המטפל האיורוודי מתבסס על ההנחיות ומתאים אותן בהתחשב בגורמים רבים: במחלה, בגיל האדם, בעונות השנה ובגורמים נוספים. רצוי לאמץ את השינויים באורח החיים בעזרת האינטואיציה, המודעות לגוף ובהדרגתיות. גם שינויים קטנים ופיתוח מודעות לפעולות השגרתיות יכולים לגרום לשיפור ניכר באיכות החיים. את תוצאות השינויים באורח החיים ובתזונה לא רואים מיידית, דרושה סבלנות ובעיקר הבנה שאם פעולות אלו ייעשו בהתמדה ובמשמעת נסייע במניעת מחלות שנים רבות בעתיד.

תחום הרפואה המונעת הוא רק אחד מבין תחומי החיים השונים בהם עוסקת האיורוודה. מדע החומרים, תהליך העיכול, חידוש הרקמות ( rejuvenation ), אבחון וטיפול במגוון מחלות, שמנים רפואיים, צמחי מרפא ותהליכי טיהור וניקוי הנקראים פאנצ'ה קארמה הם התחומים הראשיים באיורוודה.

קישור למאמר "סוג הטיפוס לפי איורוודה"

מה הדושה שלך? שאלון אבחון איורוודי

מהי הרפואה ההודית? שאלות נפוצות

 
מידע נוסף

 
Web www.ayurveda.org.il
התכנים באתר נועדו לספק אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עיצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. נא לקרוא את תנאי השימוש באתר.

מי אנחנו | צור קשר | תנאי השימוש באתר | מפת האתר

© האתר הישראלי לרפואה הודית, כל הזכויות שמורות.