הכנסו לרשימת התפוצה וקבלו עדכונים, מתכונים וטיפים!

דואר אלקטרוני
שם פרטי

חדש! מדור מתכוני בריאות – שילחו מתכון וקבלו ספר מתכונים במתנה!
הוסף אתר למועדפים

איור-ודה - רפואה מונעת
מאת: שי ניר

הרפואה האיורוודית נותנת חשיבות רבה להבנת הסיבות למחלות ולמניעת המחלות. באמצעות מספר כללים פשוטים נוכל לשפר את איכות החיים, להעלות את רמת האנרגיה והחיוניות ולמצות את המרב מהגוף והנפש. מדע האיור-ודה מלמד אותנו כיצד לשפר את איכות השינה, איך לאכול ולשתות על מנת לשמור על עיכול תקין, הרכב המזון האופטימאלי לכל אדם, זמני הארוחות האידיאליים, כיצד לשנות את התזונה בעונות השונות וכללים נוספים לשמירת הבריאות ושיפור איכות החיים.

לאיורוודה שתי מטרות ראשיות: שמירת הבריאות בבריאים וטיפול במחלות בחולים. מניעת המחלות היא תחום שלם באיורוודה המפרט את הסיבות למחלות ואת הדרכים למניעתן. הסיבות למחלות מצויות על פי רוב במצב הנפשי, באורח החיים, במזון ובהרגלי התזונה. מדע הרפואה האיורוודי הוא הראשון שהגדיר את הסיבות הנפשיות כאחראיות לחלק גדול מהמחלות.

שמירה על הבריאות היא לא עניין עונתי או חד פעמי - היא עניין יומיומי. מילוי אחר מספר כללי יסוד והקדשת מעט זמן כל יום תסייע רבות במניעת בעיות בעתיד. עפ"י צ'אראק סמהיטה, הטקסט הראשי באיורוודה, החיים עומדים על שלוש רגליים: שינה, מזון ושליטה על החושים. לפי האיורוודה, רוב המחלות נובעות מקשר לקוי של החושים עם העולם החיצון. רדיפה אחרי הנאות החושים כמו אכילת יתר של אוכל טעים ולא בריא או צפייה ללא מנוחה במסך המחשב הן דוגמאות לקשר לקוי של החושים עם הסביבה. הרפואה האיורוודית לא ממליצה על נזירות אלא על הבנת שורש הבעיה, ההבנה מביאה למודעות והטמעה בחיי היומיום.

הכללים שיפורטו בהמשך אינם אוסף מקרי, הם מבוססים על עקרונות האיורוודה והבנתה את האדם כחלק אינטגראלי מהטבע והיקום. כשם שהטבע עובד במחזוריות כך גם הגוף, שמירה על ההרמוניה עם הטבע היא הבסיס לחיים הבריאים. העולם המודרני מאפשר להתנתק ממחזור החיים, אולם מחזור זה נמשך תמיד וכל ניסיון לשנותו יגרום לבעיות. כמובן שקשה לשנות הרגלים של שנים אך גם אימוץ חלקי או אימוץ מספר קטן של כללים יכול להביא לשיפור גדול.

הכללים מיועדים לאדם בריא ולא לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות. לא כל כלל מתאים לכל אחד, ובמצבי מחלה הכללים משתנים בהתאם. הכללים גם עוברים התאמות בעונות השנה. לפני שמכניסים שינויים דרסטיים רצוי לעבור אבחון אצל מטפל איורוודי.

תחילת היום

  • השכמה - מכיוון שהמחזור בגוף עובד כך שלפני זריחת השמש מערכות הגוף מתחילות לפעול ולהתנקות מהיום הקודם מומלץ לקום מוקדם כ 1-2 שעות לפני זריחת השמש. לרוב האנשים תהא זו משימה בלתי אפשרית, לכן צריך לנסות להקדים את ההשכמה ככל שניתן. לאנשים הסובלים מעודף משקל השכמה מוקדמת תעזור מאוד, בעוד שאנשים רזים וחלשים צריכים לקום מאוחר יותר.
  • פעולת מעיים - זמן קצר לאחר ההשכמה יציאות הגוף צריכות לבוא באופן טבעי ללא כוח וללא זירוז של קפה או תה, לסיוע ניתן לשתות כוס מים חמים. אם היציאות לא מגיעות בצורה טבעית זהו סימן שהעיכול לא עובד כראוי.
  • ניקיון - אחרי יציאות הגוף יש לרחוץ את הידיים, העיניים (לא במים חמים) והפה ולצחצח שיניים.
  • עיסוי שמנים - לפני הפעילות הגופנית יש לעסות את הגוף בשמן. השמן הכללי ביותר הוא שמן השומשום, רצוי להתאים את השמן לפי הפרקרוטי או סוג הטיפוס של האדם. האזורים החשובים ביותר לעיסוי הם הקרקפת, כפות הרגליים והמפרקים. השמן עוזר לחיזוק השרירים, הבראת העור והשיער ולשימון המפרקים. ישנם מצבים רבים בהם אף שמן אינו מומלץ לעיסוי כגון: תיאבון חלש, בעיות עיכול, עור שומני, תחושת כבדות ועייפות, סכרת, מחלות לב ודלקות מפרקים. במצבים אלו השמן לא יסייע ואף עלול להחמיר את הבעיה.
  • פעילות גופנית - שעות הבוקר הן האידיאליות לפעילות גופנית או יוגה. הפעילות נותנת תחושת קלילות בגוף ובנפש, מסלקת את כבדות הבוקר, ממריצה את העיכול, מורידה שומן, מחזקת את השרירים ותורמת לאריכות ימים. יוגה יש לעשות רק בהנחיית מורה, תנוחות מומלצות לבוקר הן סדרת ברכת השמש. את הפעילות יש לבצע עד שמופיעה זעה על המצח, זהו מדד למינון הנכון על מנת לא לבצע פחות מדי או יותר מדי. הזעה יומית חשובה מאוד לסילוק רעלים מהגוף, מחלות עור וסכרת נגרמות בין השאר מחוסר פעילות וחוסר בהזעה.
  • ספיגת השמן - אחרי הפעילות, על מנת לספוג את השמן מהעור, אפשר לעסות את העור בקמח חומוס שגם בריא לעור. עיסוי בקמח חומוס מומלץ לאנשים עם עודף משקל ובעלי עור שמן גם בלי העיסוי בשמן לפני.
  • מקלחת חמה - המקלחת מוציאה את הליחה, מנקה את הלכלוך והזיעה ומרעננת את הגוף, הנפש והחושים לקראת היום החדש.

תזונה ושתייה

  • מודעות לרעב ולצמא - הכלל המרכזי לשמירה על עיכול תקין הוא לא לאכול אם לא רעבים ולא לשתות אם לא צמאים - אי שמירה על כלל זה מביאה לבעיות רבות של הצטברות רעלים, האטת המטבוליזם, עצירויות, השמנה ומחלות רבות אחרות. כמובן שאם אין תיאבון במשך תקופה של מספר ימים או שבועות הדבר מעיד על בעיה. רבים לא מודעים לתחושת הצמא ומגיעים להתייבשות ולכם צריך לפתח מודעות גם לצמא. אחרים השותים כמויות גדולות מדי של מים ומשקאות מוגזים מדללים את מיצי הקיבה וגורמים להחלשת העיכול.
  • הדחקת דחפים - אין להדחיק את הדחפים לאוכל ושתייה כאשר הם מתעוררים. הדחקת התיאבון עלולה לגרום לצרבות, קיבה כיבה, כאבי ראש, סחרחורות ובעיות עיכול רבות. אם קיימת נטייה להשמנה או למשקל עודף כתוצאה מרעב פסיכולוגי יש לטפל בכך ע"י חינוך למודעות או בטכניקות אחרות, בכל מקרה הימנעות מאוכל בכוח לא תפתור את הבעיה. נושא הדחקת הדחפים בגוף הוא בעל חשיבות רבה במניעה ומוקדש לו פרק שלם בטקסטים האיורוודיים.
  • זמני הארוחות - הזמנים המומלצים באיורוודה שונים מעט מהמקובל במערב. בבוקר רוב האנשים לא מרגישים רעב אמיתי ולכן אפשר להסתפק בארוחה קטנה או בכלל לא לאכול על מנת לבנות תיאבון בריא לצהריים. כאשר השמש בשיאה בשעות 12-2 בצהריים אמור להתעורר הרעב וזהו הזמן האידיאלי לאכול את הארוחה העיקרית. אחרי שקיעת השמש יורדת גם יכולת העיכול של הגוף ולכן את ארוחת הערב רצוי לאכול לפני השקיעה, ארוחת זו צריכה להיות קטנה יחסית לצהריים ולהכיל בעיקר אוכל מבושל ופחות חלבונים כגון בשר, ביצים וקטניות.
  • אופן האכילה - חשוב לא פחות מהרכבה, הכלל אין משיחין בשעת הסעודה נכתב כבר בטקסטים האיורוודיים. צריך להקדיש מספר דקות להרגעות לפני האוכל, העיכול יהיה מיטבי בשלווה וללא כעס ודאגות. דיבורים, קריאה, עבודה על המחשב ופעילויות אחרות לא מומלצות בזמן האוכל. רצוי לבחור מקום נקי ושקט לארוחה. המזון לא רק מספק את הרעב, הוא בונה את הגוף ולכן צריך להתרכז בטעמים השונים, בלעיסה ובעיכול. תחושת השובע, שרבים נוטים לשכוח, חשובה לא פחות.
  • שתייה ואוכל – רצוי לא לשתות הרבה לפני או אחרי הארוחה, אלא אם ממש צמאים. שתייה לפני האוכל תדלל את מיצי הקיבה ותחליש את העיכול בעוד ששתייה אחרי האוכל תמלא את הקיבה ותקשה עליה את ערבוב ופירוק האוכל. האידיאלי הוא לשתות כוס אחת בלגימות קטנות בין הנגיסות, פעולה זו תלחלח את המזון ותקל על הקיבה בפירוקו.
  • סלטים - סלטים ואוכל לא מבושל נחשבים בריאים וקיימות מספר שיטות וטרנדים בתחום. האיורוודה אינה שוללת אכילת סלטים או אוכל חי אלא דואגת יותר לעיכולו של המזון וספיגתו בגוף. אנשים בעלי תיאבון חלש או כאלו הסובלים מצרבות, גזים, עצירויות ו/או שילשולים רצוי שיאכלו יותר אוכל מבושל או מוקפץ. את הסלט אפשר לאכול בצהריים כחלק מהארוחה.
  • צמחונות – איור-ודה אינה מטיפה לצמחונות, הצמחונות קשורה להינדואיזם ולא למדע הרפואה. לאנשים מסוימים בריא להמעיט בבשר בעוד לאחרים ימליץ המטפל האיורוודי לאכול בשר, עוף או דגים. ההמלצות תלויות בסוג הטיפוס, במחלה ובגורמים אחרים.

השינה כבסיס לבריאות

השינה מהווה בסיס לבריאות, לידע, לאושר ולחוזק הגוף. באיורוודה קיימים מגוון עשבי מרפא להרגעת הנפש ולסיוע בשינה עמוקה. גם טיפולים ושמירה על מספר כללים עשויים להבטיח שינה טובה ולרפא אינסומניה (נדודי שינה).

  • שעת השינה - מכיוון שהשכמה נכונה היא מוקדמת מומלץ ללכת לישון בשעה מוקדמת יחסית, בסביבות 22-23 בלילה. אנשים הסובלים ממשקל יתר צריכים לישון מעט (בהנחה שאין בעיות נוספות) בעוד שאנשים רזים, חלשים וחולים צריכים לישון יותר.
  • הימנעות מגורמי הפרעה - על מנת להבטיח שינה טובה רצוי להקפיד על מספר כללים: להימנע מקרינות כגון מחשב או טלוויזיה כ 2-3 שעות סמוך לשינה ולהמעיט בדיבור או כעסים.
  • מקלחת, עיסוי וחלב - מקלחת חמה (ללא זרם ישיר חם על הקרקפת) ועיסוי הקרקפת בשמן קוקוס יסייעו לשינה טובה. לאנשים שלא רגישים לחלב ושלא סובלים מבעיות ליחה מומלץ לשתות כוס חלב חם עם קורטוב הל ואגוז מוסקט לפני השינה.
  • שינה ביום - אחד האיסורים הגדולים הוא על שינה ביום או אחרי האוכל. בסיום הארוחה הגוף משקיע אנרגיה רבה בפירוק המזון, השינה תוריד את יכולת הפירוק ואילו תהליך העיכול יפריע בשינה, כך יפגעו גם העיכול וגם השינה. שינה ביום כתובה כאחת הסיבות למחלות רבות ביניהן בעיות עיכול, סכרת, מחלות עור ומחלות לב וריאה.

רשימה זו היא חלקית ומהווה הצצה לתחום הרפואה המונעת באיורוודה. הכללים אינם חלים על כולם, המטפל האיורוודי מתבסס על ההנחיות ומתאים אותן בהתחשב בגורמים רבים:במחלה, בסוג הטיפוס, בגיל האדם, בעונות השנה ובגורמים נוספים. רצוי לאמץ את השינויים באורח החיים בעזרת האינטואיציה, המודעות לגוף ובהדרגתיות. גם שינויים קטנים ופיתוח מודעות לפעולות השגרתיות יכולים לגרום לשיפור ניכר באיכות החיים. את תוצאות אורח החיים והתזונה הנכונים לא רואים מיידית, דרושה סבלנות ובעיקר הבנה שאם פעולות אלו ייעשו בהתמדה ובמשמעת נסייע במניעת מחלות שנים רבות בעתיד.

מהי הרפואה ההודית? שאלות נפוצות

 
מידע נוסף

 
Web www.ayurveda.org.il
References:
  • Murthy Prof. K.R. Srikantha (trans.). Vagbhat's Astang Hrdayam Vol.1, Chauwkhamba Orientalia: India, Varanasi, 2002.
  • Sharma, P.V. (trans.). Sushruta Samhita Vol.1, Chauwkhamba Orientalia: India, Varanasi, 2000.
  • Vaidya Dash, Bhagwan and R.K. Sharma (trans.). Charak Samhita Vol.1, Chauwkhamba Orientalia: India, Varanasi, 1998.
התכנים באתר נועדו לספק אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עיצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. נא לקרוא את תנאי השימוש באתר.

מי אנחנו | צור קשר | תנאי השימוש באתר | מפת האתר

© האתר הישראלי לרפואה הודית, כל הזכויות שמורות.